Now Reading
Ion HAINEȘ

S-a născut în 17 aprilie 1925. Este poet, prozator, critic și istoric literar. Licențiat al Universității din București. Doctor în filologie. Debutează în volum, în Caietul debutanților (Editura Albatros, 1975). Paralel cu activitatea didactică universitară, Ion Haineș a desfășurat și o bogată activitate literară. Publică volume de versuri, două romane, cărți de critică și istorie literară din domeniul teoriei comunicării și al mass-mediei. În prezent, este membru al colectivului de redacție al revistei „Bucureștiul literar și artistic”, unde publică în mod frecvent eseuri despre literatura română din perioada interbelică și contemporană.

Poezia

Poezia – un strigăt

o exclamație

o declarație de dragoste

o esență tare

amețitoare

o magie evocatoare

o tensiune inedită

inefabilă

o energie creatoare

o fereastră deschisă

spre lume

spre corola de minuni a lumii

Cine mă apără?

Stau singur în fața vântului,

în fața mării, în fața nopții,

singur și vulnerabil,

nu mă pot sprijini în nicio frunză,

în nicio pasăre, în niciun curcubeu,

orice fulger mă poate atinge,

transfigurându-mă,

pot să strig ca într-o peșteră,

ecoul pașilor mei

răsună în lună,

mă bat ploile,

mă bate crivățul,

mă bate timpul,

anotimpurile vin și trec,

lăsând urme adânci în suflet,

trăiesc o stare confuză,

un gol, o teamă,

din care doar poezia

m-ar mai putea salva.

Cine mă apără?

Starea de asediu

Sunt amenințat din toate părțile,

dușmani văzuți și nevăzuți

mă pândesc la fiecare cotitură,

un război absurd, epuizant,

stau cu toate simțurile în alertă,

să nu pătrundă din afară,

din realitatea imediată,

niciun zvon, nicio știre îngrijorătoare.

Am închis toate supapele,

toate canalele de comunicare,

dar, vai, din neatenție,

am uitat o fereastră deschisă

și, deodată, ca din senin,

o furtună de stări,

de la agonie la extaz,

s-a declanșat pe neașteptate,

asediindu-mi ființa,

a fost de-ajuns să simt

mirosul părului de abanos

înmiresmând seara de septembrie,

amețindu-mă,

să respir în ritmul

pasului legănat,

să privesc adânc în ochii negri,

profunzi, pierzându-mă,

depunând armele,

cucerit definitiv

de clipitul genelor lungi,

arcuite,

care-mi luminează viața.

Într-o sală de concert

Se cântă Bach

sala e plină

în semiîntunericul sacru

o liniște magică

de catedrală

o singură respirație

un cor al îngerilor

nicio mișcare, niciun foșnet

doar muzica, doar armonia pură

perfectă egală cu sine însăși

care pare fără început

și fără sfârșit.

Fotografii

Privesc fotografiile și-mi pare

Că-i văd aievea pe părinți trăind,

Aprind din când în când o lumânare,

Cu brațele de aer îi cuprind.

Icoana Maicii Domnului tresare,

Mi-s ochii-n lacrimi, mă topesc de dor,

Fantoma lor mereu în vis mi-apare

Și nu-nțeleg de ce părinții mor.

Fotografii alb-negru, fotografii color,

Fotografii la munte și la mare,

Fotografii acasă, în pridvor,

Fotografii la orice sărbătoare.

Ai grijă, Doamne, dacă mor,

O lume-ntreagă de-amintiri dispare.

Ursul

Închis în bârlogul meu

nu voi lăsa pe nimeni

să se-apropie

din fericire

iarna e lungă și grea

mă voi hrăni din mine însumi

până la topirea zăpezilor

când amețit

de pământul verde

mirosind a pâine-aburindă

voi ieși-n fața voastră

orb, implorându-vă:

„– trageți!”

atunci orice glonț

mă va putea nimeri.

Scoicile foșnitoare

Scoicile foșnitoare ascund povești fantaste

Istorii tulburate de pe ținuturi vaste

Memorie secretă care vibrează, cântă,

Trecutu-nchis în ele ca într-o carte sfântă.

Carte deschisă, care s-o înțelegi te-așteaptă

Și să cobori în timpuri, să urci treaptă cu treaptă

Să știi s-asculți în taină o stranie simfonie

Scoicile nu sunt moarte, materia e vie.

O calci doar în picioare fără să știi ce-ascunde

Dacă o-ntrebi în șoaptă, ea ți-ar putea răspunde

Câte milenii poate sau secoli se înșiră

Până să se ivească o perlă, ca o liră.

De-aceea-n fața mării, scoicile foșnitoare

Îți spun povești secrete, povești nemuritoare,

Căci totul e poveste, vibrație și cânt,

Aud vuietul mării cum freamătă-n cuvânt.

Mirajul mării

Ca o imensă orgă, Marea cântă

Liniștitoare, furtunoase melodii,

Orchestra inefabilă mă-ncântă,

O iau cu mine-n orele târzii

Și-ncerc să prind în vers mirajul Mării,

Să pun pe note veșnicul tumult,

Dar mă întorc în liniștea-nserării,

Inimitabilul ecou să-l mai ascult

Ce nu se lasă prins în poezie

Transfigurând natura în Cuvânt

Cântecul Mării e o melodie

Vibrând în suflet, dar pierdută-n vânt.

Exerciții de respirație

Mă trezesc din somn ca din moarte,

apele, încet-încet, se limpezesc,

deschid ochii, mă pipăi

să văd dacă sunt viu,

deschid fereastra și, deodată,

soarele năvălește peste mine,

amețindu-mă,

buimac, mă mișc prin cameră

ca un cosmonaut în imponderabilitate,

respir, fac exerciții de respirație

și spun din toată inima:

„– Bună dimineața, Soare, bună dimineața!”

A început o nouă zi,

totul stă sub semnul incertitudinii.

Ce surprize ne mai oferă ziua de mâine?

Trăim de azi pe mâine, iar la capăt –

care e capătul? – ce ne așteaptă?

Refuz să mă gândesc.

Deocamdată, fac exerciții de respirație,

trag puternic aer în piept

și spun din toată inima:

„– Bună dimineața, Soare, bună dimineața!”

Clepsidra

Amân mereu un anotimp

Nisipu-ncet în mine suie

De-atâta timp aștept să schimb

Această iarnă care nu e.

Mă dor de clipa ne-ntâmplată

Copacii, păsări fără zbor,

Atâta sevă traversată

Ucid în rădăcina lor.

În ceas rotund o apă grea

Îmi leagă brațele și mersul

O, de-aș putea, cum aș putea

Să-ncap întreg în universul

acestui gând șoptit abia?

Nisipul nu m-ar mai durea.

(M-ar vindeca de moarte versul).

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 Nord Literar.

Scroll To Top